Wielk.2003.68.1289
2003.07.10 zm. Wielk.2003.107.1975 § 1
2008.12.10 zm. Wielk.2008.202.3297 § 1
2013.07.31 zm. Wielk.2013.4588 § 1
UCHWAŁA Nr IV/28/03
RADY GMINY ZAKRZEWO
z dnia 5 lutego 2003 r.
w sprawie Statutu Gminy Zakrzewo
(Poznań, dnia 30 kwietnia 2003 r.)
Na podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 78, poz. 483) i art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220; Nr 62, poz. 558; Nr 113, poz. 984; Nr 153, poz. 1271; Nr 214, poz. 1806) Rada Gminy Zakrzewo uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się Statut Gminy Zakrzewo w brzmieniu załącznika do uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała nr XVI/100/96 Rady Gminy Zakrzewo z dnia 15 lutego 1996 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy (j.t. Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 2000 r. nr 15, poz. 158; zm. z 2001 r. Nr 132, poz. 2570).
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się wójtowi gminy.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
ZAŁĄCZNIK
STATUT GMINY ZAKRZEWO
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Statut określa:
1) ustrój Gminy Zakrzewo,
2) zasady tworzenia, łączenia,
podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących
tych jednostek w pracach Rady Gminy,
3) organizację wewnętrzną oraz
tryb pracy Rady Gminy Zakrzewo i jej komisji,
4) zasady tworzenia klubów
radnych Rady Gminy Zakrzewo,
5) zasady dostępu obywateli do
dokumentów Rady Gminy Zakrzewo, jej komisji oraz korzystania z nich.
§ 2. Ilekroć w mniejszej uchwale jest
mowa o:
1) Gminie - należy przez to
rozumieć gminę Zakrzewo,
2) Radzie - należy przez to
rozumieć Radę Gminy Zakrzewo,
3) komisji - należy przez to
rozumieć komisje Rady Gminy Zakrzewo,
4) Komisji Rewizyjnej - należy
przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Zakrzewo,
5) Wójcie - należy przez to
rozumieć Wójta Gminy Zakrzewo,
6) Statucie - należy przez to
rozumieć Statut Gminy Zakrzewo.
Rozdział II
Gmina
§ 3. 1. Gmina Zakrzewo jest
podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla
organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
2. Wszystkie
osoby, które stale zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie
gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele
lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.
§ 4. 1. Gmina położona jest w
powiecie złotowskim, w województwie wielkopolskim i obejmuje obszar 162,5 km2.
2. Granice
terytorialne Gminy określa mapa, stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.
3. W
Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa.
4. Wójt
prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
§ 5. 1. W celu wykonywania swych
zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
2. Wójt
prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 6. 1. Herbem Gminy jest herb
Zakrzewa, który - na tarczy dwudzielnej w słup - przedstawia w polu prawym -
białym -postać Matki Boskiej Radosnej z Dzieciątkiem Jezus na ręce, zwróconą
twarzą ku polu lewemu; w polu lewym - na czerwonym tle biały znak Rodła.
Rysunek herbu określa załącznik nr 2 do
Statutu.
2. Herb
jest znakiem prawnie chronionym.
3. Zasady
używania herbu oraz insygniów władz określa Rada w odrębnej uchwale.
§ 7. Siedzibą organów Gminy jest wieś Zakrzewo.
Rozdział III
Jednostki pomocnicze Gminy
§ 8. 1. O utworzeniu, połączeniu i
podziale jednostki pomocniczej Gminy a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada
w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
1) inicjatorem utworzenia,
połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy
obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,
2) utworzenie, połączenie,
podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone
konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,
3) projekt granic jednostki
pomocniczej sporządza wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej
jednostki,
4) przebieg granic jednostek
pomocniczych powinien - w miarę możliwości - uwzględniać naturalne
uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
2. Do
znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.
§ 9. Uchwały, o których mowa w § 8 ust.
1, powinny określać w szczególności:
1) obszar,
2) granice,
3) siedzibę władz,
4) nazwę jednostki pomocniczej.
§ 10. 1. Jednostki pomocnicze gminy
prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.
2. W
Statucie jednostki pomocniczej, Rada określa sposób bezpośredniego korzystania
przez tę jednostkę z mienia komunalnego i rozporządzania dochodami z tego
tytułu oraz zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki
pomocniczej w zakresie przysługującego jej mienia.
§ 11. 1. Kontrolę gospodarki
finansowej jednostek pomocniczych sprawuje skarbnik gminy i przedkłada
informacje w tym zakresie wójtowi.
2. Jednostki
pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w
statutach tych jednostek.
§ 12. 1. Przewodniczący organu
wykonawczego jednostki pomocniczej uczestniczy w pracach Rady z urzędu.
2. Przewodniczący
może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.
Rozdział IV
Organizacja wewnętrzna Rady
§ 13. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.
§ 14. 1. Rada działa na sesjach,
poprzez swoje komisje oraz przez wójta, wykonującego jej uchwały.
2. Komisje
Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej
działalności.
§ 15. Do wewnętrznych organów Rady należą:
1) przewodniczący,
2) wiceprzewodniczący, w
liczbie określonej przez radę na początku kadencji,
3) Komisja Rewizyjna,
4) komisje stałe, wymienione w
Statucie,
5) doraźne komisje do
określonych zadań.
§ 16. 1. Na początku kadencji Rada
powołuje stałe komisje, określając ich przedmiot działania.
2. Przedmiot
działania Komisji Rewizyjnej określa ustawa.
3. Radny
może być członkiem jednej komisji stałej.
4. W
trakcie kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych
zadań, określając ich skład i zakres działania.
§ 17. 1. Przewodniczący Rady
organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
2. Wyboru
przewodniczącego i wiceprzewodniczących dokonuje Rada nowej kadencji na
pierwszej sesji.
3.
(skreślony).
4.
(skreślony).
§ 18. Przewodniczący Rady, a w przypadku
jego nieobecności wiceprzewodniczący, w szczególności:
1) zwołuje sesje Rady,
2) przewodniczy obradom,
3) sprawuje nadzór nad
przebiegiem sesji,
4) kieruje obsługą kancelaryjną
posiedzeń Rady,
5) zarządza i przeprowadza
głosowanie nad projektami uchwał,
6) podpisuje uchwały rady,
7) czuwa nad zapewnieniem
warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
§ 19. W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu przewodniczącego lub wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokonuje wyboru na wakujące stanowisko
§ 20. Do obowiązków wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub Statut dla przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku przewodniczącego.
§ 21. Wiceprzewodniczący wykonuje zadania przewodniczącego pod jego nieobecność.
§ 22. 1. Przewodniczący Rady
koordynuje z ramienia Rady prace Komisji.
2. Sprawy
nie określone w przedmiocie działania poszczególnych komisji, wynikające z
przepisów prawa materialnego, w toku kadencji przydziela komisji przewodniczący
Rady według kryterium tematyki najbliższej przedmiotowi działania danej
komisji.
§ 23. Obsługę Rady i jej organów zapewnia wyznaczony przez wójta pracownik Urzędu Gminy.
Rozdział V
Tryb pracy Rady
1. Sesje Rady
§ 24. 1. Rada obraduje na sesjach i
rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w
ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
2. Oprócz
uchwał Rada może podejmować:
1) postanowienia proceduralne,
2) deklaracje - zawierające
samozobowiązanie się do określonego postępowania,
3) oświadczenia - zawierające
stanowisko w określonej sprawie,
4) apele - zawierające
formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego
postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania
5) opinie - zawierające
oświadczenia wiedzy oraz oceny.
3. Do
postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii nie ma zastosowania
przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i
podejmowania uchwał.
4.
Informacje i sprawozdania przedstawiane na sesji stanowią przedmiot dyskusji,
natomiast nie podlegają głosowaniu i nie wymagają przyjęcia w formie uchwały.
Dołącza się je do protokołu, a jeżeli były przedstawione ustnie - zapisuje się
w protokole.
§ 25. 1. Rada odbywa sesje zwyczajne
z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż
raz na kwartał.
2. Sesjami
zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.
3. Sesjami
zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym
trybie.
4. Sesje
nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.
2. Przygotowanie sesji
§ 26. 1. Sesje przygotowuje
przewodniczący.
2. Przygotowanie
sesji obejmuje:
1) ustalenie porządku obrad,
2) ustalenie czasu i miejsca
obrad,
3) zapewnienie dostarczenia
radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów
porządku obrad.
3. Sesje
zwołuje przewodniczący Rady lub z jego upoważnienia wiceprzewodniczący.
4. O
terminie, miejscu i porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych w skuteczny
sposób najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad.
4a. Na
wniosek radnego, złożony na piśmie, ze wskazaniem adresu poczty elektronicznej
do korespondencji zawiadomienie o sesji wraz z projektami uchwał może być
przesyłane elektronicznie. Terminem doręczenia jest dzień elektronicznego
wysłania zawiadomienia z urzędu. Nie wyklucza to dostarczenia materiałów drogą
tradycyjną.
5. Powiadomienie
wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i
sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed
sesją.
6. W razie
niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 4 i 5, Rada może podjąć uchwałę
o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie
sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed
głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
7.
Zawiadomienie o terminie sesji wraz z porządkiem obrad podaje się do publicznej
wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń urzędowych w Urzędzie Gminy,
na tablicach ogłoszeń w sołectwach oraz zamieszczenie w Biuletynie Informacji
Publicznej, prowadzonym przez Urząd Gminy w terminach:
1) 5 dni przed terminem sesji
zwyczajnej,
2) 3 dni przed terminem sesji
zwołanej w trybie art. 20 ust. 3 ustawy.
8. Terminy,
o których mowa w ust. 4 i 5, rozpoczynają bieg od dnia następnego po doręczeniu
powiadomień i nie obejmują dnia odbywania sesji,
9.
Powiadomienia wraz z materiałami na sesje, o których mowa w ust. 4 i 5, doręcza
się radnym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
§ 27. 1. Przed każdą sesją
przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii wójta ustala listę osób
zaproszonych na sesję.
2. W
sesjach Rady uczestniczy wójt, jego zastępca, sekretarz gminy i skarbnik gminy
oraz pracownicy wyznaczeni przez wójta do referowania spraw i udzielania
wyjaśnień.
3.
Dyrektorzy (kierownicy) gminnych jednostek organizacyjnych mają obowiązek
uczestniczyć w sesji, na której rozpatrywane są sprawy związane z
funkcjonowaniem kierowanych przez nich jednostek.
§ 28. Wójt obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 29. Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§ 30. Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach, gdy ustawa tak stanowi.
§ 31. 1. Sesja odbywa się na jednym
posiedzeniu.
2. Na
wniosek przewodniczącego obrad lub radnego, Rada może postanowić o przerwaniu
sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym
posiedzeniu tej samej sesji.
3. O
przerwaniu sesji, w trybie przewidzianym w ust. 2, Rada może postanowić w
szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub
konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub
inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie
lub podjęcie uchwał.
4. Fakt
przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy opuścili obrady przed
ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.
5. Termin
kolejnego posiedzenia w ramach jednej sesji ustala przewodniczący Rady i
zawiadamia o nim ustnie na posiedzeniu.
6. (uchylony).
§ 32. 1. Kolejne sesje Rady zwoływane
są w terminach ustalonych w planie pracy Rady lub w terminach określonych przez
przewodniczącego Rady.
2. Postanowienie
ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o których mowa w § 25 ust. 4.
§ 33. 1. Rada może rozpocząć obrady
tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
2. Przewodniczący
Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania
posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże Rada nie może wówczas
podejmować uchwał.
§ 34. 1. Sesję otwiera, prowadzi i
zamyka przewodniczący Rady.
2. W razie
nieobecności przewodniczącego czynności, określone w ust. 1, wykonuje
wiceprzewodniczący Rady.
§ 35. 1. Otwarcie sesji następuje po
wypowiedzeniu przez przewodniczącego Rady formuły: "Otwieram ... (podaje
kolejny numer sesji w kadencji) Sesję Rady Gminy Zakrzewo. Szczęść Boże".
2. Po
otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności
prawomocność obrad.
3. Po
stwierdzeniu przez przewodniczącego Rady quorum, Rada wybiera spośród radnych
sekretarza obrad, do obowiązków którego należy:
1) prowadzenie listy mówców,
2) rejestrowanie zgłoszonych
wniosków,
3) obliczanie wyników
głosowania jawnego,
4) sprawdzanie quorum oraz
wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.
4. Sekretarz
obrad podpisuje protokół z sesji
§ 36. 1. Przewodniczący obradom
przedstawia porządek obrad i stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie jego
zmiany.
2. Z
wnioskiem o zmianę porządku obrad może wystąpić każdy radny lub wójt.
§ 37. Porządek obrad obejmuje w
szczególności:
1) przyjęcie protokołu z obrad
poprzedniej sesji;
2) informację o działalności
międzysesyjnej wójta jako organu Gminy, z uwzględnieniem wykonania uchwał Rady
i kierunków działania oraz wydanych zarządzeń wójta;
3) interpelacje i zapytania
radnych;
4) rozpatrzenie sprawozdań i
innych materiałów, będących przedmiotem obrad;
5) rozpatrzenie projektów i
podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska;
6) odpowiedzi na interpelacje i
zapytania radnych;
7) wolne wnioski i informacje.
§ 38. Sprawozdania komisji Rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.
§ 39. 1. Zapytania są kierowane do
wójta.
2. Zapytania
składa się w sprawach gminnej wspólnoty, w celu uzyskania informacji o
konkretnym stanie faktycznym.
3. Zapytanie
powinno zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jego
przedmiotem oraz wynikające z niego pytania.
4.
(uchylony).
5.
Odpowiedź na zapytania udzielana jest ustnie bezpośrednio na sesji lub - jeśli
jest to niemożliwe na sesji - w formie pisemnej, w terminie nie dłuższym niż 21
dni.
6. Odpowiedzi
na zapytanie udziela wójt lub właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tego
przez wójta.
7. W
razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny może zwrócić się do
przewodniczącego Rady o nakazanie uzupełnienia odpowiedzi w formie pisemnej w
terminie, określonym w ust. 5.
§ 39a. 1. Interpelacja jest pytaniem,
dotyczącym istotnych i ważnych spraw dla Gminy i gminnej wspólnoty.
2. Interpelacja
powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej
przedmiotem oraz wynikające w związku z tym pytania.
3. Interpelacje
mogą być składane ustnie do protokołu na sesji lub w formie pisemnej w okresie
między sesjami, na ręce przewodniczącego Rady, który niezwłocznie przekazuje je
adresatowi.
4. Odpowiedź
na interpelacje jest udzielana w miarę możliwości bezpośrednio na sesji, na
której została zgłoszona, a jeśli jest to niemożliwe - w formie pisemnej, w
terminie 21 dni - na ręce przewodniczącego Rady i radnego składającego
interpelację. Odpowiedzi udzielają wójt lub upoważnione przez wójta, właściwe
merytorycznie osoby.
§ 40. 1. Przewodniczący Rady prowadzi
obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z
punktów.
2. Przewodniczący
Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może
także udzielić głosu poza kolejnością.
3. Radnemu
nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego Rady.
4. Przewodniczący
Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5.
Przewodniczący obrad udziela głosu poza kolejnością wójtowi, sekretarzowi gminy
oraz skarbnikowi gminy dla złożenia wyjaśnień w sprawach będących przedmiotem
dyskusji.
§ 41. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
§ 42. 1. Przewodniczący Rady czuwa
nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych
oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący
Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich
wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę do
formułowania wypowiedzi rzeczowo związanej z poruszaną tematyką.
3. Jeżeli
temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty
zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący Rady
przywołuje radnego "do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło
skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokóle.
4. Postanowienia
ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i
do publiczności.
5. Po
uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym
osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami
zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
6. Każdy
radny może zgłosić wniosek o zamknięcie dyskusji. Wniosek podlega głosowaniu. W
przypadku przyjęcia wniosku dyskusja zostaje zamknięta.
§ 43. Na wniosek radnego, przewodniczący Rady przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
§ 44. 1. Przewodniczący Rady udziela
głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności
dotyczących:
1) stwierdzenia quorum,
2) zmiany porządku obrad,
3) ograniczenia czasu
wystąpienia dyskutantów,
4) zaniknięcia listy mówców lub
kandydatów,
5) zakończenia dyskusji i
podjęcia uchwały,
6) zarządzenia przerwy,
7) odesłania projektu uchwały
do komisji,
8) przeliczenia głosów,
9) przestrzegania regulaminu
obrad.
2. Wnioski
formalne przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu
"za" i jednego głosu "przeciwko" wnioskowi, po czym poddaje
sprawę pod głosowanie.
§ 45. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego, chyba, że wyraził on pisemną wolę rozpatrywania sprawy bez jego udziału lub w przypadku jego nieusprawiedliwionej nieobecności na sesji.
§ 46. 1. Po wyczerpaniu listy mówców,
przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu
umożliwienia właściwej Komisji lub wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w
czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność - przygotowania
poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2. Po zamknięciu
dyskusji przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
3. Po
rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania,
przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub
uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 47. 1. Po wyczerpaniu porządku
obrad przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę "Zamykam
(kolejny numer sesji) sesję Rady Gminy Zakrzewo. Szczęść Boże".
2. Czas od
otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie
ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 48. 1. Rada jest związana uchwałą
od chwili jej podjęcia.
2. Uchylenie
lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały
podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.
3. Postanowienia
ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§ 49. Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.
§ 50. 1. Pracownik Urzędu Gminy,
wyznaczony przez wójta sporządza z każdej sesji protokół.
2.
Przebieg sesji jest nagrywany na nośniki zapisu informacji, które przechowuje
się do czasu przyjęcia protokołu z obrad na najbliższej sesji.
§ 51. 1. Protokół z sesji musi
wiernie odzwierciedlać jej przebieg.
2. Protokół
z sesji powinien zawierać, w szczególności:
1) numer, datę i miejsce
odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery
uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad,
2) stwierdzenie prawomocności
posiedzenia i wybór sekretarza obrad,
3) imiona i nazwiska
nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
4) stwierdzenie przyjęcia
protokółu z poprzedniej sesji,
5) ustalony porządek obrad,
6) przebieg obrad, a w
szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak
również uchwalonych wniosków, a także odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych
wystąpień,
7) przebieg głosowania z
wyszczególnieniem liczby głosów: "za", "przeciw" i
"wstrzymujących",
8) wskazanie wniesienia przez
radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
9) podpisy: przewodniczącego i
sekretarza obrad oraz osoby sporządzającej protokół.
3. W
dolnej części każdej kartki protokołu przewodniczący i sekretarz obrad stawiają
swoje parafy.
4. W
przypadku, gdy obradom sesji, odbywającej się w dwóch posiedzeniach,
przewodniczyły różne osoby, protokół z sesji podpisują osoby przewodniczące
obradom.
5. Protokoły
są numerowane kolejno przez okres trwania kadencji Rady cyframi rzymskimi.
6. Protokołu
nie odczytuje się na kolejnej sesji.
§ 52. 1. Nie później niż do 21 dni
od zakończenia sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do
protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący Rady po
wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu nośnika informacji z nagraniem
przebiegu sesji.
2. Jeżeli
wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść
sprzeciw do Rady.
3. Rada
może podjąć uchwałę o przyjęciu protokółu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu
sprzeciwu, o którym mowa w ust. 2.
§ 53. 1. Do protokołu dołącza się
listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty
przyjętych przez Radę uchwał, oświadczenia, deklaracje, apele, opinie, złożone
na piśmie informacje i sprawozdania oraz inne dokumenty rozpatrywane na sesji.
2. Uchwały
przewodniczący Rady doręcza wójtowi najpóźniej w ciągu 4 dni od dnia
zakończenia sesji.
3. Przepis
ust. 2 nie dotyczy aktów prawa miejscowego o charakterze porządkowym.
4. Wyciągi
z protokółu z sesji oraz kopie uchwał przewodniczący Rady doręcza tym
jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań, z
dokumentów tych wynikających.
3. Uchwały
§ 54. 1. Uchwały, o których mowa w §
24 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia apele i opinie, o jakich mowa w §
24 ust. 2 są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.
2.
Postanowienia proceduralne, porządkowe i formalne odnotowuje się tylko w
protokole.
§ 55. 1. I nicjatywę uchwałodawczą
posiada co najmniej 3 radnych, komisje Rady oraz wójt, chyba że przepisy prawa
stanowią inaczej.
2. Jeżeli
przepisy ustawowe przewidują sprawy, w których inicjatywa uchwałodawczą jest
zastrzeżona dla określonego w nich podmiotu wówczas radny nie może powoływać
się na Statut, by żądać poddania pod obrady zgłoszonego przez niego projektu.
3. Prawo
inicjatywy uchwałodawczej, o którym mowa w ust. 1, jest realizowane w ten
sposób, że radny lub komisje Rady zgłaszają swój pisemny wniosek z
uzasadnieniem o potrzebie podjęcia uchwały przewodniczącemu Rady.
4. Przewodniczący
Rady przekazuje wniosek o podjęcie uchwały wójtowi, który opracowuje projekt
uchwały.
5. Opracowany
projekt uchwały wraz ze swoim uzasadnieniem wójt przedkłada do zaopiniowania
właściwej komisji Rady.
6. Wnioskodawca
jest zobowiązany uczestniczyć w posiedzeniach komisji w czasie rozpatrywania
wniosku i projektu uchwały.
7. Opracowany
projekt uchwały wraz z uzasadnieniem wójta, opinią właściwej komisji oraz
opiniami i uzgodnieniami wynikającymi z ustaw przedstawiany jest Radzie.
8. Projekt
uchwały powinien określać w szczególności:
1) tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) dokładną merytoryczną treść
uchwały,
4) w miarę potrzeby określenie
źródła sfinansowania realizacji uchwały,
5) określenie organu
odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenia sprawozdania po jej wykonaniu,
6) termin wejścia w życie
uchwały i ewentualnie czas jej obowiązywania.
9. W
uzasadnieniu projektu uchwały należy wyjaśnić podstawę prawną, wskazać potrzebę
podjęcia uchwały oraz zamieścić informację o skutkach finansowych jej
realizacji.
10.
Uzasadnienia do projektów uchwał podpisuje wójt lub z jego upoważnienia
sekretarz gminy. Uzasadnienie do projektu uchwały w sprawie absolutorium
podpisuje przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
11.
Projekty uchwał są opiniowane pod względem prawnym oraz co do zgodności z
"Zasadami techniki prawodawczej" przez radcę prawnego, a w przypadku
niezatrudnienia radcy prawnego - przez sekretarza gminy."
§ 56. 1. Uchwały Rady powinny być
zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich
powszechnym znaczeniu. W uchwałach należy unikać posługiwania się wyrażeniami
specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.
2.
Uchwały redaguje się według "Zasad techniki prawodawczej",
stanowiących załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20
czerwca 2002 r.
§ 57. 1. Ilekroć przepisy prawa
ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu
lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do
zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyj ety przez
Radę.
2. Postanowienie
ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu
podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez wójta.
§ 58. 1. Uchwały Rady podpisuje
przewodniczący Rady, o ile ustawy nie stanowią inaczej
2. Przepis
ust. 1 stosuje się odpowiednio do wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.
3.
Uchwały w formacie XML podpisuje się za pomocą kwalifikowanego podpisu
elektronicznego.
§ 59. 1. Wójt ewidencjonuje oryginały
uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.
2. Odpisy
uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości
zależnie od ich treści.
§ 60. 1. Za przechowywanie
dokumentacji Rady odpowiedzialny jest wójt.
2. Do
postępowania z aktami rady gminy i jej organów stosuje się rozporządzenie
Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych
rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu
działania archiwów zakładowych oraz inne przepisy, obowiązujące w administracji
samorządowej.
4. Procedura głosowania
§ 61. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 62. 1. Głosowanie jawne odbywa się
przez podniesienie ręki albo imiennie do protokołu.
2. Głosowanie
jawne zarządza i przeprowadza przewodniczący obrad przy pomocy sekretarza
obrad, przelicza oddane głosy "za", "przeciw" i
"wstrzymujące się", sumuje je i porównując z listą radnych obecnych
na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie
wyników głosowania w protokole sesji.
3. Wyniki
głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.
4. W
przypadku wątpliwości, co do wyniku głosowania, przewodniczący obrad zarządza
powtórne głosowanie, a w razie dalszych wątpliwości zarządza głosowanie
imienne, odnotowując je w protokole.
§ 63. W głosowaniu jawnym imiennym wyczytany z imienia i nazwiska radny podaje do protokołu, czy jest "za", "przeciw" czy też "wstrzymuje się od głosu".
§ 64. 1. Głosowanie tajne
przeprowadza się w przypadkach określonych ustawowo.
2. W
głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady,
przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie
przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród
siebie przewodniczącym.
3. W skład
Komisji Skrutacyjnej nie mogą wchodzić radni, którzy wyrazili zgodę na
kandydowanie w wyborach.
4. Warunek
tajności jest spełniony, jeżeli radny może głosować w sposób uniemożliwiający
innym osobom identyfikację treści głosowania z jego osobą.
5. Komisja
Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i
przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
6. W
przypadku przeprowadzania wyborów każdy radny może zgłaszać kandydatów, może
również zgłosić swoją kandydaturę. Liczba kandydatów w wyborach jest
nieograniczona. Wybory przeprowadza się także w przypadku zgłoszenia jednego
kandydata.
7. Kart do
głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
8. Kandydatury
na karcie do głosowania umieszcza się w porządku alfabetycznym.
9. Po
przeliczeniu głosów przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół,
podając wynik głosowania.
10. Protokół
głosowania stanowi załącznik do protokołu sesji. Karty z oddanymi głosami
przechowuje się do czasu podjęcia przez Radę uchwały, o której mowa w § 37 pkt
1.
§ 65. 1. Przewodniczący obrad przed
poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść
wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził
wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W
pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek
najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi
wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący
rozstrzyga przewodniczący obrad.
3. W
przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący obrad przed
zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować
i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy
kandydatów, a następnie zarządza wybory.
4. Przepis
ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na
piśmie.
§ 66. 1. Jeżeli oprócz wniosku o
podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego
wniosku, w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku
o podjęcie uchwały.
2. Głosowanie
nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały
następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności
przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub
odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
3. W
przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały,
poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
4. W
przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek
stosuje się zasadę określoną w § 65 ust. 2.
5. Przewodniczący
obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.
6. Przewodniczący
obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w
całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
7. Przewodniczący
obrad może odroczyć głosowanie, o którym mowa w ust. 6 na czas potrzebny do
stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy
poszczególnymi postanowieniami uchwały.
§ 67. 1. Głosowanie zwykłą
większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która
uzyskała większą liczbę głosów "za" niż "przeciw". Głosów
wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących
"za" czy "przeciw".
2. Jeżeli
celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi
kandydatura lub wniosek, na który oddano największą liczbę głosów.
§ 68. 1. Głosowanie bezwzględną
większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które
uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych
głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
2. Głosowanie
bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek
lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za
wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a
zarazem tej połowie najbliższą.
3. Bezwzględna
większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za
wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.
4. Bezwzględna
większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za
wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby
pozostałych ważnie oddanych głosów.
5. Komisje Rady
§ 69. 1. Do zadań stałych
komisji Rady Gminy należy, w szczególności, rozpatrywanie i opiniowanie spraw
na potrzeby Rady, w tym opiniowanie projektów uchwał, zgodnie z przedmiotem
swojego działania.
2. Zasady
i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa rozdział 6 Statutu.
3. Projekt
uchwały w sprawie budżetu gminy komisje opiniują w części dotyczącej ich
przedmiotu działania.
§ 70. 1. Komisje stałe działają
zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.
2. Rada
może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.
§ 71. 1. Komisje Rady mogą odbywać
wspólne posiedzenia.
2. Komisje
Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza
sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione
przedmiotem ich działalności.
3. Komisje
podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii oraz wniosków, które przekazują
Radzie.
4. Na
podstawie upoważnienia Rady, przewodniczący lub wiceprzewodniczący Rady,
koordynujący pracę komisji Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać
złożenie Radzie sprawozdania.
§ 72. 1. Pracami komisji
kieruje przewodniczący komisji, a w razie jego nieobecności - zastępca
przewodniczącego.
2. Przewodniczącego
komisji wybiera Rada.
3. Zastępcę
przewodniczącego komisji wybierają spośród siebie członkowie komisji.
§ 73. 1. Komisje pracują na
posiedzeniach, w których - dla ich prawomocności -musi uczestniczyć
przynajmniej połowa ich składu.
2. Do
posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach
Komisji Rewizyjnej.
§ 74. 1. Przewodniczący komisji
stałych raz w roku przedstawiają Radzie na sesji sprawozdania z działalności
komisji.
2. Komisje
doraźne przedstawiają Radzie sprawozdania ze swej działalności w terminach
określonych w uchwale o ich powołaniu, a jeżeli uchwała tego nie określa-po
zakończeniu swojej działalności.
§ 75. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.
§ 76. 1. Komisje nie mogą podejmować
samodzielnie działań powodujących skutki finansowe dla Gminy ani reprezentować
Rady na zewnątrz.
2. W
przypadku, gdy działania komisji będą pociągały za sobą wydatki budżetowe lub
wymagały zawarcia umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków
budżetowych, przewodniczący komisji - przed podjęciem tych działań -
przedstawia sprawę Radzie, która podejmuje uchwałę zobowiązującą osoby
zarządzające Gminą do sfinansowania działań Komisji.
6. Radni
§ 77. 1. Radni potwierdzają swoją
obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
2.
(uchylony).
§ 78. (skreślony).
§ 79. Przewodniczący Rady dokonuje raz w roku oceny udziału radnych w pracach Rady i składa Radzie informację w tym zakresie.
§ 80. 1. W przypadku wniosku
pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada
może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności
sprawy.
2. Komisja
sporządza protokół z dokonanych ustaleń i przedkłada w nim propozycje sposobu
rozwiązania sprawy. Protokół komisja przekazuje przewodniczącemu Rady.
3. Przed
podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić
radnemu złożenie wyjaśnień.
§ 81. (uchylony).
§ 82. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.
7. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego
§ 83. 1. Rada może odbywać wspólne
sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla
rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
2. Wspólne
sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu
terytorialnego.
3. Zawiadomienie
o wspólnej sesji podpisują przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący
zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
§ 84. 1. Koszty wspólnej sesji
ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba
że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
2. Przebieg
wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed
przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi stosuje się odpowiednio
przepisy regulaminowe rad, które biorą udział we wspólnej sesji.
3. W
sprawach rozbieżnych, wynikających z przepisów regulaminowych poszczególnych
rad, następuje rozstrzygnięcie poprzez głosowanie zgłoszonych wniosków.
Rozdział VI
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
1. Organizacja Komisji Rewizyjnej
§ 85. 1. Komisja Rewizyjna składa się
z przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego oraz jednego do trzech członków.
2. Przewodniczącego
Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.
3. Zastępcę
przewodniczącego Komisji wybiera Komisja Rewizyjna.
§ 86. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje jej pracę i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje jego zastępca.
§ 87. 1. Członkowie Komisji
Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w
których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
2. W
sprawie wyłączenia zastępcy przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz
poszczególnych członków decyduje pisemnie przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
3. O
wyłączeniu przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.
4. Wyłączony
członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu
do Rady - w terminie... (3) dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej
decyzji.
2. Zasady kontroli
§ 88. 1. Komisja Rewizyjna kontroluje
działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych
Gminy pod względem:
1) legalności,
2) gospodarności,
3) rzetelności,
4) celowości,
5) zgodności dokumentacji ze
stanem faktycznym.
2. Komisja
Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w
tym wykonanie budżetu Gminy.
3. Każda
ocena działalności gminnej jednostki organizacyjnej, która jest przedmiotem
obrad Rady musi być poprzedzona kontrolą Komisji Rewizyjnej za taki sam okres
czasu, za jaki dokonywana jest ocena tej jednostki.
§ 89. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.
§ 90. Komisja Rewizyjna przeprowadza
następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe - obejmujące
całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego
podmiotu,
2) problemowe - obejmujące
wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego
podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
3) sprawdzające - podejmowane w
celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku
postępowania danego podmiotu.
§ 91. 1. Komisja Rewizyjna
przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy,
zatwierdzonym przez Radę.
2. Rada
może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej
planem, o jakim mowa w ust. 1.
§ 92. 1. Kontrola kompleksowa nie
powinna trwać dłużej niż 45 dni roboczych, a kontrole: problemowa i
sprawdzająca - nie dłużej niż 14 dni roboczych.
2. Rada
może przedłużyć terminy, o których mowa w ust. 1.
§ 93. 1. Kontroli Komisji Rewizyjnej
nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy
projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola
wstępna).
2. Rada
może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub
odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.
3. Rada
może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
4. Uchwały
Rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie.
5. Komisja
Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku
podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych,
jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.
§ 94. 1. Postępowanie kontrolne
przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu
faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego
udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych
w § 88 ust. 1.
2. Stan
faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania
kontrolnego.
3. Jako
dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako
dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin,
zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia
kontrolowanych.
3. Tryb kontroli
§ 95. 1. Kontroli kompleksowych
dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co
najmniej z dwóch członków Komisji.
2. Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który
dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
3. Kontrole
przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez
przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres
kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
4. Kontrolujący
obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi
kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 3 oraz dowody
osobiste.
5. Komisja
Rewizyjna może przystąpić do kontroli problemowej w przypadkach nie cierpiących
zwłoki. Za przypadki nie cierpiące zwłoki uważa się w szczególności przypadki,
w których Komisja Rewizyjna poweźmie uzasadnione podejrzenie popełnienia
przestępstwa lub gdy zachodzą przesłanki pozwalające przypuszczać, iż
niezwłoczne przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla
zdrowia lub życia ludzkiego lub zapobiec powstaniu znacznych strat materialnych
w mieniu komunalnym.
6. W
przypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust. 5, przewodniczący
Komisji Rewizyjnej jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić przewodniczącego
Rady.
§ 96. 1. W razie powzięcia w toku
kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący
niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i wójta,
wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli
podejrzenie dotyczy osoby wójta, kontrolujący zawiadamia o tym przewodniczącego
Rady.
§ 97. 1. Kierownik kontrolowanego
podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego
przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik
kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie
kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz
umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego
podmiotu.
3. Kierownik
kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w
ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby
kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
4. Na
żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest
udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż
określone w ust. 3.
§ 98. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
4. Protokoły kontroli
§ 99. 1. Kontrolujący sporządzają z
przeprowadzonej kontroli - w terminie 7 dni od daty jej zakończenia - protokół
kontroli, zwany dalej "protokołem"" obejmujący:
1) nazwę i adres kontrolowanego
podmiotu,
2) imię i nazwisko
kontrolującego (kontrolujących),
3) daty rozpoczęcia i
zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie przedmiotowego
zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika
kontrolowanego podmiotu,
6) przebieg i wynik czynności
kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie
nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów
potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
7) datę i miejsce podpisania
protokołu,
8) podpisy kontrolującego
(kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie
podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
2. Protokół
może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości
stwierdzonych w wyniku kontroli.
§ 100. 1. W przypadku odmowy
podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on
obowiązany do złożenia - w terminie 3 dni od daty odmowy - pisemnego
wyjaśnienia jej przyczyn.
2. Wyjaśnienia,
o których mowa w ust. 1 składa się na ręce przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 101. 1. Kierownik kontrolowanego
podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i
jej wyników.
2. Uwagi,
o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia
kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu do podpisania.
§ 102. Protokół sporządza się w czterech egzemplarzach, które - w terminie 3 dni od daty jego podpisania - otrzymują: przewodniczący Rady, wójt przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.
5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej
§ 103. 1. Komisja Rewizyjna przedkłada
Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku.
2. Plan
przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
1) terminy odbywania posiedzeń,
2) terminy i wykaz jednostek,
które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
3. Rada
może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji Rewizyjnej; przystąpienie do
wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy
lub jego części.
§ 104. 1. Komisja Rewizyjna składa
roczne sprawozdanie ze swojej działalności za rok poprzedni w terminie
określonym w planie pracy Rady.
2. Sprawozdanie
powinno zawierać:
1) liczbę, przedmiot, miejsca,
rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
2) wykaz najważniejszych
nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
3) wykaz uchwał podjętych przez
Komisję Rewizyjną,
4) wykaz analiz kontroli
dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z
tych kontroli,
5) ocenę wykonania budżetu
Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.
3. Poza
przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze swej
działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i
termin złożenia sprawozdania.
6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§ 105. 1. Komisja Rewizyjna obraduje
na posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego, zgodnie z
zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
2. Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym
planem pracy Komisji, w formie pisemnej.
3. Posiedzenia,
o których mowa w ust. 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy
przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, przewodniczącego Rady, a także na pisemny
umotywowany wniosek:
1) nie mniej niż 5 radnych,
2) nie mniej niż 2 członków
Komisji Rewizyjnej.
4. Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia osoby nie będące członkami
Komisji.
5. Z posiedzenia
Komisji Rewizyjnej sporządza się protokół, który winien być podpisany przez
wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.
§ 106. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
§ 107. 1. Komisja Rewizyjna może
korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w
zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
2. W
przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej
umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków budżetowych, przewodniczący
Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia
uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia
stosownej umowy w imieniu Gminy.
§ 108. 1. Komisja Rewizyjna może na
zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane
komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady,
w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Współdziałanie
może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń
dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.
3. Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o
oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w
zakresie tematyki objętej kontrolą.
4. Do
członków innych komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję
Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
5. Przewodniczący
Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu
właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania
zbędnych kontroli.
§ 109. Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.
Rozdział VII
Zasady działania klubów radnych
§ 110. Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.
§ 111. 1. Warunkiem utworzenia klubu
jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 3 radnych.
2. Powstanie
klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone przewodniczącemu Rady.
3. W
zgłoszeniu podaje się:
1) nazwę klubu,
2) listę członków,
3) imię i nazwisko
przewodniczącego klubu.
4. W razie
zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany
do niezwłocznego poinformowania o tym przewodniczącego Rady.
§ 112. 1. Kluby działają wyłącznie w
ramach Rady.
2. Przewodniczący
Rady prowadzi rejestr klubów.
§ 113. 1. Kluby działają w okresie
kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
2. Kluby
mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków,
podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków
klubu.
3.
(skreślony).
§ 114. Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.
§ 115. 1. Kluby uchwalają własne
regulaminy.
2. Regulaminy
klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.
3. Przewodniczący
klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów
przewodniczącemu Rady.
4. Postanowienie
ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 116. 1. Klubom przysługują
uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu
działania Rady.
2. Kluby
mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych
przedstawicieli.
§ 117. Na wniosek przewodniczących klubów wójt obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.
Rozdział VIII
Wójt
§ 118. 1. Wójt jest organem
wykonawczym gminy, wybieranym w wyborach powszechnych, równych i bezpośrednich
2. Zasady
wyboru wójta określa ustawa.
§ 119. 1. Wójt rozstrzyga o sposobie
wykonania uchwał Rady, o ile Rada nie określiła tego w swojej uchwale.
2. Określenie
sposobu wykonania uchwały Rady obejmuje, w szczególności:
1) określenie terminu wykonania
uchwały,
2) określenie środków
niezbędnych do wykonania uchwały,
3) wskazania podmiotów
odpowiedzialnych za bezpośrednią realizację uchwały.
§ 120. Wójt przedkłada Radzie informacje ze swojej działalności międzysesyjnej z uwzględnieniem wykonania uchwał i kierunków działania, określonych przez Radę.
§ 121. W terminie do 31 marca każdego roku wójt przedkłada Radzie informację z realizacji uchwał Rady podjętych w poprzednim roku kalendarzowym.
§ 122. Na sesji kończącej kadencję Rady wójt składa sprawozdanie ze swojej działalności w okresie kadencji.
§ 123. Akty prawne wójta wydawane są w formie zarządzeń.
§ 124. Do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy wobec wójta stosuje się przepisy ustawy o pracownikach samorządowych.
Rozdział IX
Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich
§ 125. 1. Obywatelom udostępnia się
dokumenty, określone w ustawie o dostępie do informacji publicznej.
2. Protokoły
z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych organów Gminy podlegają
udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu - zgodnie z obowiązującymi przepisami
prawa oraz Statutem.
§ 126. 1. Dokumenty, o których mowa w
§ 125, udostępnia się do wglądu oraz umożliwia się sporządzanie z nich
własnoręcznie notatek, odpisów, wyciągów, fotografowanie i kopiowanie.
2. Wnioskodawca
ponosi koszty sporządzania kopii dokumentów w wysokości odpowiadającej tym
kosztom, a w przypadku żądania uwierzytelnienia dokumentów i fotografii,
uiszcza opłatę w wysokości określonej w ustawie o opłacie skarbowej.
3. Realizacja
uprawnień, określonych w ust. 1, może odbywać się wyłącznie w Urzędzie Gminy w
godzinach przyjęć interesantów, w obecności wyznaczonego pracownika.
4. Niedopuszczalne
jest wypożyczanie dokumentacji lub wynoszenie jej poza Urząd Gminy.
§ 127. Załatwianie spraw dotyczących udostępniania dokumentów następuje w terminach i na zasadach określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej.
§ 128. Informacje o terminach i porządku obrad sesji Rady i jej komisji podaje się do wiadomości mieszkańców gminy poprzez wywieszenie na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy i w sołectwach.
Rozdział X
Pracownicy samorządowi
§ 129. (skreślony).
§ 130. 1. Uchwała Rady w sprawie
odwołania skarbnika gminy nie może być podjęta na sesji, na której został
zgłoszony wniosek o odwołanie.
2. Przed
podjęciem uchwały, o której mowa w ust. 1, Rada jest zobowiązana wysłuchać
wyjaśnień osoby, której odwołanie dotyczy, a jeżeli wyjaśnienie wpłynęło na
piśmie - przewodniczący Rady jest zobowiązany odczytać je Radzie.
3. Rada
może podjąć uchwałę o odwołaniu skarbnika gminy na sesji zwołanej nie wcześniej
niż 30 dni od dnia złożenia wniosku.
4. Postanowień
ust. 2 i 3 nie stosuje się w przypadku odwołania równoważnego z rozwiązaniem
stosunku pracy bez wypowiedzenia.
§ 130a. 1. Pieczęcią Gminy jest
metalowa, tłoczona pieczęć okrągła średnicy 36 mm zawierająca pośrodku
wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej lub herb gminy i
napis w otoku: "GMINA ZAKRZEWO".
2. Pieczęcią
Rady jest metalowa, tłoczona pieczęć okrągła średnicy 36 mm zawierająca
pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej lub herb
gminy i napis w otoku: "RADA GMINY ZAKRZEWO".
Rozdział XI
Postanowienia końcowe
§ 131. 1. Statut podlega ogłoszeniu w
Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
2. Statut
wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia.
3. Do
zmiany Statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.
* Nieważność § 17 ust. 3 i ust. 4, § 78, § 113 ust. 3, § 127 i § 129 stwierdzono rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Wielkopolskiego nr PNPi0911-6/03